Większość firm posiadających stronę internetową prowadzi firmowego bloga. Po co to robi? Co tam zamieszcza? Czy to się opłaca? Dziś spróbujemy odpowiedzieć na te pytania. Zacznijmy może od tego, co to jest właściwie ten blog? Otóż według słownika jest to swego rodzaju internetowy dziennik, na którym publikuje się tematyczne treści. Blogi dzielimy na osobiste i branżowe. Osobiste sobie darujmy i przejdźmy od razu do branżowych.
Po co firmie blog?
Firmowe blogi służą zazwyczaj dwóm celom. Pierwszy to budowanie relacji z różnymi odbiorcami (blogi informacyjne, poradnikowe, marketingowe), tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, kreowanie się jako eksperta w danej dziedzinie. Drugi rodzaj blogów to blogi pozycjonerskie, nastawione typowo pod działania SEO.
Co zamieszcza się na firmowych blogach?
Wszystko zależy od rodzaju bloga. Jeżeli mamy do czynienia z blogami z pierwszej grupy, tak zwanymi eksperckimi, zamieszczamy na nim treści skierowane do konkretnej grupy odbiorców, na przykład porady jak coś zrobić, porównania różnych produktów itp. Treści na nich zamieszczane są „dobrej jakości”, merytoryczne. Blogi do pozycjonowania są trochę inne, tu nie patrzy się zbytnio na jakość treści, wpisy na nich zamieszczane przeznaczone są bardziej dla robotów Googla niż tradycyjnych czytelników.
Czy prowadzenie firmowego bloga się opłaca?
Pod względem czysto finansowym, nie bardzo, gdyż nie zarobimy na nim żadnych pieniędzy? Pod względem marketingowym, opłaca się i to bardzo. Firmowy blog to doskonały sposób na promocję firmy, zwiększenie ruchu na stronie internetowej, pokazanie klientom, że znamy się na rzeczy. Blogi firmowe mają również pozytywny wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej i to bez znaczenia jaki to blog.
Minusy prowadzenia firmowego bloga.
Wiemy już, że warto, ale żeby nie było tak różowo, prowadzenie firmowego bloga ma również swoje wady. Pierwszą z nich to ilość pracy, jaką musimy w to włożyć. Pisanie eksperckich artykułów wymaga dobrego poznania tematu, szukania informacji, a to zajmuje mnóstwo czasu. Pytałem kiedyś profesjonalnego copywritera, ile czasu zajmuje mu napisanie dobrego artykułu? To odpowiedział, że w zależności od tematu od 4 godzin do kilku dni. Możemy też zlecić prowadzenie bloga firmom, które oferują takie usługi, ale nie ma nic za darmo, prowadzenie bloga trochę kosztuje.
Blog firmowy przydatny jest tylko do pozycjonowania strony